Koronapandemian vaikutukset KSO:n liiketoimintoihin olivat lähes kuin toisinto edellisestä vuodesta. Kesän aikana näkyi selviä merkkejä kuluttajakäyttäytymisen palautumisesta koronapandemiaa edeltävään aikaan.
Kymen Seudun Osuuskaupan tammi-elokuun liikevaihto oli 297,4 milj. euroa, jossa laskua oli – 1,4 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Hienoisen laskun taustalla on autokaupan toimialalla tehdyt yritysjärjestelyt yhdessä Osuuskauppa Hämeenmaan kanssa. Vertailukelpoisesti konsernin liikevaihto kasvoi 7,0 %. Tammi-elokuun operatiivinen tulos oli 11,4 milj. euroa (edv. 7,8 milj. euroa). Konsernin investoinnit olivat tammi-elokuussa 15,1 milj. euroa.KSO:n vähittäiskauppa ja ABC-liiketoiminta kasvoivatPäivittäis- ja käyttötavarakaupan liikevaihto oli tammi-elokuussa 218,0 milj. euroa, mikä on + 2,4 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona.Marketkaupan toimialalla tehdyt investoinnit kohdistuivat pääosin S-market-verkoston konseptiuudistuksiin. Kesällä valmistui S-market Jokelan uudistus sekä S-market Karhulan uudistus käynnistyi. Myös Sale -verkostossa puhaltavat uudistuksen tuulet ja seuraavien vuosien aikana KSO:n Sale-myymälät päivittyvät uusimman konseptin mukaisiksi.Liikennemyymälä- ja polttonestekaupan liikevaihto oli 58,3 milj. euroa, mikä on + 19,6 % enemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona. Kasvun taustalla olivat liikkumisen lisääntyminen sekä polttonesteiden hinnan nousu.Kotimaanmatkailun superkesä lisäsi kävijämäärää Tykkimäen Huvipuistossa KSO:n matkailu- ja ravitsemiskaupan liikevaihto oli 13,4 milj. euroa, jossa kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 7,9 %. Kotimaanmatkailun superkesä näkyi Tykkimäen Huvipuistossa, jonka kävijämäärä kasvoi 17 % koronapandemiaa edeltävään kesään 2019 verrattuna.Kotimaanmatkailun uusimman tähden – Tykkimäki Resortin – rakennustyöt käynnistyivät elokuussa. Noin 500 uutta majoituspaikkaa Kymenlaaksoon tuova hanke on valmis ensi kesänä. Käyrälammen rantaan rakentuu huippulaadukas resort-kokonaisuus, joka muodostuu vaativaankin makuun soveltuvista villoista, arjen luksusta tarjoavista huviloista, tasokkaista kokoustiloista, luksustelttailusta sekä uudelle tasolle viedystä camping –alueesta.– Meillä on vahva usko maakunnan matkailun kehittymiseen, ja olemmekin investoineet viimeisen kolmen vuoden aikana matkailu- ja ravitsemiskaupan palveluihin yli 30 miljoonaa euroa. Nyt rakentuva Tykkimäki Resort tuo maakuntaan uutta elinvoimaisuutta, josta toivomme myös muiden paikallisten palveluntarjoajien ja yrittäjien hyötyvän, kertoo KSO:n toimitusjohtaja Harri Miettinen.Digitaaliset palvelut kiinnostavat asiakkaita – S-mobiili on jo yli 50 000 kymenlaaksolaisen asiakkaan käytössäKSO:n omistajia oli elokuun lopussa 86 549, joka on noin 80 prosenttia maakunnan talouksista. Ylijäämänpalautusta KSO jakoi jäsenilleen heinäkuussa 6,2 milj. euroa, joka oli 2,0 % asiakasomistajatalouden edellisen vuoden ostoista KSO:n toimipaikoissa. Bonusta maksettiin tammi-elokuussa 8,5 milj. euroa.S-mobiilin ja sen palveluiden käyttö on kasvanut vahvasti – KSO:n jäsenistä yli 50 000 käyttää S-mobiilia taloutensa ostosten seurantaan sekä peruspankkipalveluiden hoitamiseen. Määrä on kasvanut viimeisen vuoden aikana yli 10 000 käyttäjällä. S-mobiilissa suosittuja palveluita ovat mm. mobiiliedut, omien ostoksien kotimaisuusasteen, hiilijalanjäljen sekä ravintoarvojen seuranta ja sähköinen kuittipalvelu.KSO mukaan ennätyslaajaan Pidä huolta -kampanjaan nuorten mielenterveyden edistämiseksi Korona-aika on lisännyt nuorten pahoinvointia ja ahdistuneisuutta. Tämä näkyy matalan kynnyksen mielenterveyspalvelujen ruuhkautumisena paitsi valtakunnallisesti, myös Kymenlaaksossa. KSO:n alueella asuu yli 30 000 alle 20-vuotiasta lasta ja nuorta.– KSO:n työntekijöistä lähes 20 % on alle 25-vuotiaita ja tämän lisäksi työllistämme vuosittain noin
800 nuorta kesätöiden, Tutustu työelämään ja tienaa -harjoitteluohjelman sekä erinäisten oppilaitosten työharjoitteluiden kautta. Tarjoamme siis lähes tuhannelle nuorelle ensimmäisiä työkokemuksia vuosittain. Kun meille tarjoutui mahdollisuus lähteä mukaan Pidä huolta -kampanjaan, tartuimme siihen välittömästi. Yhdessä meillä on voimaa vaikuttaa nuorten hyvinvointiin, toteaa Harri Miettinen.Toivon Kärki ry:n ja MIELI ry:n yhteisen Pidä Huolta -hyväntekeväisyyshaasteen avulla kerätään rahaa nuorten mielenterveystyöhön yli 70 suomalaisen artistin voimin. Kymen Seudun Osuuskauppa liittyy 10 000 euron lahjoituksella osaksi LähiTapiolan ja S-ryhmän yhteistä puolen miljoonan euron kokonaislahjoitusta.