Mene Etusivulle

UKK - Usein kysytyt kysymykset

Tältä sivulta löydät vastauksia yleisimpiin kysymyksiin liittyen työnhakuun Kymen Seudun Osuuskaupalla. Jos et löydä vastausta kysymykseesi, voit olla meihin yhteydessä myös sähköpostitse kso.rekry@sok.fi.

Usein kysyttyä työhausta

Onko minun luotava työnhakijatili, jos haluan hakea työtä KSO:lta?

Kyllä, edellytämme hakijatilin luomista. Kun olet kerran luonut hakijatilin, pääset sieltä kätevästi kopioimaan hakemuksesi uusiin rekrytointeihin ja toisaalta katsomaan, miten hakemuksesi rekrytoinnissa etenee. 

Mitä jos olen unohtanut hakijatilini salasanan?

Ei hätää, klikkaa "Unohditko salasanan?" -painiketta ja pääset vaihtamaan salasanasi uuteen.

Millainen on hyvä työhakemus?

Hyvästä työhakemuksesta käy nopeasti ilmi olennainen työkokemuksesi sekä se, miksi haettu tehtävä kiinnostaa. Hyvä työhakemus on hakijan itsensä kirjoittama, ja tekoäly on korkeintaan antanut vinkkejä sen tekemiseen. Yksittäiset kirjoitusvirheet eivät tee hakemuksesta huonoa, mutta jos niitä on tosi paljon, niin tuleehan niistä lukijalle vähän outo olo. Hyvä hakemus on myös napakan pituinen. Jos hakemuksesi on yhden tai kahden lauseen pituinen, et todennäköisesti erotu muista hakijoista etkä pysty sanoittamaan kiinnostustasi riittävällä tasolla. Vältä myös itsestäänselvyyksiä ja kerro mieluummin konkreettisesta osaamisesta. Työhakemuksen kirjoittaminen on hankalaa ja vaatii aikaa. Ole siis kärsivällinen ja muista, että aina hyväkään työhakemus ei riitä valituksi tulemiseen!

Onko CV pakollinen osa työhakemusta?

Ei välttämättä, mutta kannattaa kuitenkin muistaa, että CV on paras tapa tuoda oma työkokemus rekrytoijan nähtäväksi. On huomattavasti helpompaa tarkistaa CV:stä edelliset työnantajat, työssäoloajat ja nimikkeet, kuin poimia ne kirjoitetusta tekstistä. Hyvä CV kestää aikaa ja käy melkein sellaisenaan kaikkiin rekrytointeihin. Hyvään CV:seen kannattaa siis panostaa! Joissain rekrytoinneissa saatamme edellyttää CV:n liittämistä osaksi työhakemusta, mutta tästä kerromme aina erikseen. 

Miksi minulle ei vastattu mitään rekrytoinnin kuluessa?

Kuulostaa oudolta, sillä meillä on tapana vastata KAIKILLE hakijoille ja kertoa rekrytoinnin lopputulema. Olethan tarkistanut roskapostikansiosi ja varmistanut, että olet hakuvaiheessa kirjoittanut sähköpostiosoitteesi oikein? Sähköpostisi voit tarkistaa omasta hakijaprofiilistasi. Joskus vastauksen saamiseen voi mennä muutamiakin viikkoja hakuajan päättymisen jälkeen. Jos et ole saanut meiltä viestiä kahden kuukauden kuluessa, otathan yhteyttä sähköpostilla kso.rekry@sok.fi.

En ole tyytyväinen rekrytoinnin lopputulemaan, koska minua ei valittu hakemaani tehtävään. Mitä voin tehdä asialle?

Ärsytys on tässä tapauksessa jopa hyvä merkki, sillä se kertoo, että olet ollut työnhaussa tosissasi. Todennäköisesti joku toinen hakija on kuitenkin onnistunut työnhaussa vielä paremmin. Haluamme aina löytää sopivimman hakijan avoinna olevaan tehtävään ja teemme päätökset sen tiedon pohjalta, mitä meillä on käytettävissämme. Olethan siis muistanut kertoa hakemuksella tai haastattelussa kaiken olennaisen? Voisitko jatkossa panostaa hieman lisää esimerkiksi työhakemuksen motivaatiokuvaukseen? Ja joskus on niitäkin tilanteita, ettet olisi voinut tehdä mitään toisin. Yleensä soveltuvia ja päteviä hakijoita on enemmän kuin avoimia paikkoja. Silloin ei auta muu kuin yrittää uudestaan seuraavan avoimen haun tullessa vastaan!Jos haluat tarkempia perusteluja valinnalle, annamme niitä mielellämme sähköpostilla, kso.rekry@sok.fi.

Kehen voin olla yhteydessä, jos jokin asia mietityttää?

Työnhakuilmoituksissamme on ilmoitettu rekrytoinnista vastaava esihenkilö, joka osaa kertoa parhaiten työnkuvasta ja työarjesta.  Jos asiasi koskee esimerkiksi työnhakulomaketta tai rekrytoinnin lopputulemaa, voit olla yhteydessä sähköpostilla osoitteeseen kso.rekry@sok.fi.

Avoimet työpaikat

Kurkkaa millaisia työpaikkoja meillä on auki tällä hetkellä ja jätä hakemuksesi, jos tunnistat itsesi sinua kiinnostavasta tehtävänkuvasta.