Sokos Hotels kehittämään saunaelämystä


21.9.2015

Original by Sokos Hotels aikoo ensimmäisenä hotelliketjuna systemaattisesti kehittää hotellisaunojaan. Parempaa saunaelämystä tarjotakseen ketju hakee kaikkiin 37 hotelliinsa laatusertifikaattia vuoden 2017 loppuun mennessä. Korkeatasoinen ja loppuun asti mietitty sauna on hotellille kilpailuvaltti ja tapa erottua.

Original -hotellit saunottavat vuosittain yli 150 000 henkilöä, joista ulkomaalaisia vieraita on noin 20–30 prosenttia. Hotellin saunakokemuksella on suuri merkitys, uskoo SOK Matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksen konseptipäällikkö Markus Siitonen.

– Saunojina on myös paljon niitä, joille kokemus on ensimmäinen. Meillä on suuri vastuu siitä, millaisen saunakokemuksen jätämme asiakkaille, Siitonen toteaa.

Orginal by Sokos Hotels -hotellien kantavana teemana on suomalaisuus, joten laadukas saunaelämys sopii Siitosen mukaan konseptiin luontevasti. Hotellissa jokainen päivä on saunapäivä.

– Laatutyön myötä silmät ovat auenneet saunan mahdollisuuksille myös hotelleissa. Saunan tuotteistamista voidaan viedä vielä paljon nykyistä pidemmälle esimerkiksi kehittämällä saunapalveluita eri asiakasryhmille ja eri sesonkeihin. Erityisesti työmatkustajille sauna on tärkeä rentoutumispaikka. Pitkän ja tiiviin työpäivän jälkeen saunassa rentoudutaan ja myös tavataan uusia ihmisiä.

Saunaelämykselle omat kriteerit

Tarkoituksena on, että Original -hotellit alkavat kehittää saunojaan erityisen laatukriteeristön mukaisiksi. Aidon suomalaisen saunaelämyksen kriteerit on koonnut yritysverkosto Sauna from Finland ry. Laatukäsikirja on tarkoitettu sauna-alan toimijoille, jotka voivat työkirjan ohjeiden mukaan tarkastella omaa saunatuotettaan, ja kehittää sitä kriteerejä vastaavaksi.

Kriteeristö kattaa saunomisen kolme osa-aluetta: ennen saunaa, saunassa ja saunan jälkeen.
Sertifikaatin saamiseksi saunatiloista tulee löytyä esimerkiksi saunomisohjeet, riittävä ilmanvaihto ja ensiaputarvikkeet. Lisäksi kiinnitetään huomiota muun muassa turvallisuuteen, kuten kaiteiden kuntoon ja nousuaskelman sijoitteluun.

– Vilvoittelutilan tulisi olla mielellään eri tila kuin pukeutumistila. Myös löylykauhojen- ja kiulujen materiaaleihin tulisi kiinnittää huomiota, kertoo toiminnanjohtaja Carita Harju Sauna from Finlandista.

Harjun mukaan saunapalveluyritysten saunat on usein tehty äijäporukoiden saunailtoja ajatellen. Naiset on unohdettu, vaikka juuri he yhdistävät saunan mitä suurimmassa määrin hyvinvointiin ja terveyteen.

Saunat kuntoon asiakasta kuunnellen

Original -hotellien saunatiloista löytyvät jo nyt esimerkiksi saunomisohjeet etenkin ulkomaisia vieraita ajatellen. Saunavihko kertoo vinkkejä muun muassa peseytymiseen ja löylynheittoon sekä tietoja saunan terveysvaikutuksista.

Sertifiointi vaatii Original -hotelleilta sekä hotelli- että saunakohtaista kehitystyötä. Siitonen uskoo, että osa hotelleista läpäisee laatukriteerit melko pienillä toimenpiteillä.

– Perusasiat ovat jo nyt kunnossa, mutta laatukriteerit auttavat varmistamaan, että pienetkin yksityiskohdat toimivat. Esimerkiksi nesteytys voidaan varmistaa tuomalla vesikannut saunatiloihin. Asiakaspalautteet ovat tärkeässä osassa hotellikohtaista kehitystyötä.