Kymen Seudun Osuuskaupan toimet COVID-19- koronaviruksen hillitsemiseksi

19.3.2020

Päivitetty 1.6.2020

Alta löydät katsauksen COVID-19-koronavirusepidemian vaikutuksista KSO:n toimintaan. Sivua päivitetään tilanteiden ja voimassa olevien ohjeistuksien mukaisesti.

 

Mitä asiakkaiden tulisi huomioida kaupassa käydessään? 

Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä. Myymälöissämme on saatavilla myös käsidesiä.

Suojaa suusi ja nenäsi nenäliinalla tai hihalla aina kun yskit tai aivastat.

Kauppaan ei kannata tulla nyt vähänkään kipeänä, vaan käyttää joko ruoan verkkokauppaa tai turvautua naapurien, ystävien tai sukulaisten apuun.

Pidä myös vähintään metrin väli muihin asiakkaisiin ja työntekijöihin koko kauppareissun ajan, myös ostoksia pakatessasi.

 

Olen sairas. Voinko tulla kauppaan? Voinko käyttää verkkokauppaa?

Kauppaan ei kannata tulla nyt pikkunuhassakaan. Ruoan verkkokauppamme Foodie.fi palvelee myös kotikaranteenissa olevia ja kotona sairastavia. Muistathan, että terveysviranomaisen määräämässä kotikaranteenissa kaupassa ei voi itse käydä. Mikäli et asu verkkokaupan toimitusalueella, suosittelemme turvautumista naapuriapuun

 

Riskiryhmien asiointi kaupassa

Ensisijaisesti suosittelemme riskiryhmäläisille ruoan verkkokauppaa, jossa tilaus jätetään oven ulkopuolelle. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta. Jos kauppareissulle kuitenkin on pakko lähteä itse, aamun ensimmäiset aukiolotunnit ovat arviomme mukaan kokonaisuutena turvallisimmat, sillä silloin kaupassa on keskimäärin rauhallista, ilmassa vähiten taudinaiheuttajia ja hyllyssä tuotteet uusia.

 

Riittääkö tavara varmasti kaupoissa?

Myymälöihimme tulee joka päivä lisää tavaraa, eikä syytä huoleen ole. Yksittäiset tuotealueet voivat olla kasvaneen kysynnän takia hetkellisesti loppu, mutta logistiikka toimii eikä tavaravirta ole katkeamassa.

 

Verkkokauppamme Kotkassa, Kouvolassa ja Haminassa palvelee myös kotikaranteenissa olevia

Ruoan verkkokauppamme Prisma Kouvolassa ja Prisma Kotkassa palvelee asiakkaita sekä nouto- että kotiinkuljetuspalvelulla. Mikäli henkilö on karanteenissa, tulee se kertoa tilatessa, jolloin tilaus voidaan jättää oven ulkopuolelle.

Osassa S-marketteja on myös aloitettu ruoan keräilypalvelu sekä S-market Haminassa myös kotiinkuljetuspalvelu. Lue lisää: kymenseudunosuuskauppa.fi/palvelut/s-market-kerailypalvelu/

 

Tehostettu pintojen puhdistus ja muu toimintamme viruksen leviämisen ehkäisemiseksi

Myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan nyt tehostetusti. Myymälöihin on tehty myös muutoksia. Esimerkiksi kassakapuloiden käytöstä S-ruokakaupoissa on luovuttu ja kassoille on asennettu pleksejä suojaamaan henkilökuntaa.

Töihin meille ei saa tulla vähänkään kipeänä.

Kuittipäätteet on kassoilla käännetty niin, että asiakas ottaa kuittitulosteen itse. Kuitit voi saada myös sähköisesti. Sähköisen kassakuitin voi aktivoida S-mobiilissa ja päivittämällä S-Etukorttinsa myymälän S-Etukorttipäätteellä. Nyt suositellaan myös kortilla maksamista. Maksukortin lähimaksulla voi maksaa korkeintaan 50 euron ostokset. Kaikissa S-ryhmän ruokakaupoissa voi maksaa myös esimerkiksi MobilePay-sovelluksella vain omaa älypuhelinta käyttämällä.

Myymälöihin on asennettu lattiatarroja muistuttamaan turvavälistä jonotustilanteessa sekä pakkauspäähän on asennettu kylttejä, jotka muistuttavat turvavälistä myös ostoksia pakattaessa.

Omat kädet kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti aina ennen kaupassakäyntiä ja sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä. Myymälöissä on myös käsidesiä tarjolla.

 

Onko pakkaamattomina myytäviä hedelmiä ja vihanneksia turvallista syödä epidemia-aikana?

Hedelmiä ja vihanneksia voi myymälässä arvioida omin silmin ja koskettaa vain niihin tuotteisiin, joita aikoo ostaa. Myös henkilökunta huolehtii tehostetusti hevituotteiden hygieenisestä käsittelystä myymälöissä.

Hedelmät ja vihannekset on kuitenkin hyvä huuhdella ennen käyttöä – ihan kuten normaalistikin.

 

Miksi olette valinneet visiirejä käyttöönne, miksi ette maskeja tai hengityssuojaimia?

Koronavirus tarttuu pisaratartuntana, joten visiiri estää hyvin pisaroiden joutumisen suoraan kasvoille. Visiirit suojaavat tehokkaasti myös silmät, jota kautta virukset voivat myös tarttua. Visiiri estää myös alitajuista kasvojen koskettelua, mikä niin ikään alentaa riskiä viruksen tartunnalle.

Maskin tai hengityssuojaimen käyttö vaatii käyttäjältään enemmän huolellisuutta kuin visiirin käyttö. Jos maskia tai hengityssuojainta puetaan päälle edestakaisin tai esimerkiksi kutittavaa suojainta raavitaan, käsistä ja suojaimen ulkopinnasta voi joutua epäpuhtauksia suojaimen sisäpuolelle ja hengityselimiin.

 

Miten toimitte, jos joku työntekijänne sairastuu koronavirukseen?

Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme, että vähänkään kipeänä ei saa nyt tulla töihin. Kaikissa toimipaikoissamme kiinnitetään hygieniakäytäntöihin tehostetusti huomiota, ja esimerkiksi kaikkia kosketuspintoja puhdistetaan tiiviisti. Olemme ottaneet myymälöissämme käyttöön niin henkilökuntaamme kuin asiakkaitammekin suojaavia käytäntöjä kuten esimerkiksi kassojen suojapleksejä ja oikeasta jonotusetäisyydestä kertovia tarroja. Muistutamme turvaväleistä ja muista myymäläpelisäännöistä myös säännöllisillä äänikuulutuksilla sekä infonäytöillä.

S-ryhmä on Suomen suurimpia työantajia, joten on täysin mahdollista, että myös meidän henkilökuntamme jäseniä tai heidän perheenjäseniään sairastuu jossain vaiheessa. Mikäli työntekijämme sairastuu, toimimme terveysviranomaisten ohjeistusten mukaisesti. Tarvittaessa altistuneet henkilöt kartoitetaan ja asetetaan karanteeniin kunnan terveysviranomaisten ohjeiden mukaisesti. Otamme tarvittaessa oma-aloitteisesti altistuneet työntekijät pois työvuoroista odottamaan kunnan tartuntataudeista vastaavan lääkärin määräystä. Meillä on olemassa ohjeistukset toimipaikoille sekä tartuntatapauksien selvittämisestä että toimintamallit esimerkiksi toimipaikkojen tehosiivoamiseen tarvittaessa. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme turvallisuus on meille kaikissa oloissa tärkeintä, ja pidämme aina huolta, että meillä voi työskennellä ja asioida huoletta.

Viestimisestä tartuntatapauksissa vastaa kunnan terveysviranomainen, joka on henkilökohtaisesti yhteydessä tartunnan saaneen ihmisen lähikontakteihin. S-ryhmänä emme voi viestiä tartunnoista julkisuuteen, sillä työntekijöiden terveystiedot ovat aina yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita

 

Maksetaanko tänä vuonna ylijäämänpalautusta?

Ylijäämänpalautuksen maksusta päättää KSO:n edustajisto. Koronatilanteen johdosta jouduimme siirtämään edustajiston kokouksen ajankohtaa alustavasti kesäkuulle, joten päätöstä ei ole vielä voitu tehdä. Tiedotamme aiheesta, kun saamme kokouksen pidettyä ja päätöksen tehtyä.

Avoinna olevat ravintolat ja ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelu Kotkassa, Kouvolassa ja Haminassa

KSO:n ravintolaruoan kotiinkuljetuspalvelu palvelee 5.6. alkaen seuraavasti:

Kotka: Frans & Rose, Amarillo ja VENN

Kouvola: Amarillo ja Rosso

Menut ja tilausohjeet:

 

Avoinna olevat marketit

KSO:n marketit palvelevat normaalein aukioloajoin. Toimipaikkojen aukioloajat voi tarkistaa tältä verkkosivulta kohdasta Palvelut.

  • Kirjoita sivun ylhäältä löytyvään hakukenttään hakemasi myymälän nimi, esim. S-market Pasaati

 

Avoinna olevat ravintolat

KSO:n ravintolat avautuvat jälleen kesäkuun ensimmäisellä viikolla. Ravintoloiden aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta raflaamo.fi

Avoinna olevat S-Pankkipisteet

KSO:n asiakasomistaja ja S-Pankkipisteet palvelevat normaalein aukioloajoin. Voit myös halutessasi ottaa yhteyttä heihin puhelimitse p. 010-7635208 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

 

Avoinna olevat ABC-liikennemyymälät

KSO:n ABC-liikennemyymälät palvelevat normaalein aukioloajoin. Asemat tarjoilevat edelleen ruoka-annoksia mutta ruokailutilat asemien sisällä on suljettu. Annokset voi tilata helposti mukaan ABC-mobiililla tai tarjoilutiskiltä. Toimipaikkojen aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta abcasemat.fi

  • ABC-liikennemyymälöiden ravintolat palvelevat ainoastaan noutomyyntinä. 

 

Avoinna olevat Sokos ja Emotion myymälät

KSO:n Sokoksien ja Emotioneiden aukioloajat löydät tältä verkkosivulta kohdasta Palvelut.

  • Kirjoita sivun ylhäältä löytyvään hakukenttään hakemasi myymälän nimi, esim. Sokos Kotka

 

Avoinna olevat parturi-kampaamot

KSO:n Parturi-kampaamot palvelevat seuraavasti:

  • Emotion Hamina parturi-kampaamo, ma-pe 9-20 | la 8-14 | su suljettu
  • Emotion Prisma Kouvola parturi-kampaamo, ma-pe 9-19 | la 9-17 | su suljettu
  • Hiuspalvelu Prisma Kotka, ma-pe 8-20 | la 8-15 | su suljettu
  • Hiuspalvelu Pasaati Kotka, ma-pe 9-18 | la 8-16 | su suljettu
  • Hiuspalvelu Karkkari, ma-pe 9-17 | la 9-15 | su suljettu

 

Avoinna olevat autokaupat ja auton huoltopalvelut

KSO:n autotalot palvelevat normaalein aukioloajoin.
Lisätiedot ja aukioloajat ksoautotalot.fi