Kymen Seudun Osuuskaupan toimet COVID-19- koronaviruksen hillitsemiseksi


19.3.2020

Päivitetty 3.5.2021

Alta löydät katsauksen COVID-19-koronavirusepidemian vaikutuksista KSO:n toimintaan. Sivua päivitetään tilanteiden ja voimassa olevien ohjeistuksien mukaisesti.

 

Mitä asiakkaiden tulisi huomioida kaupassa käydessään? 

Noudata aina hyvää käsihygieniaa. Kädet on hyvä pestä ennen kaupassa asiointia ja myös sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä. Myymälöissämme on saatavilla myös käsidesiä.

Noudatathan alueellista maskisuositusta.

Kauppaan ei kannata tulla nyt vähänkään kipeänä, vaan käyttää joko ruoan verkkokauppaa tai turvautua naapurien, ystävien tai sukulaisten apuun.

Pidä myös riittävä turvaväli muihin asiakkaisiin ja työntekijöihin koko kauppareissun ajan, myös ostoksia pakatessasi.

 

Olen sairas. Voinko tulla kauppaan? Voinko käyttää verkkokauppaa?

Kauppaan ei kannata tulla nyt pikkunuhassakaan. Ruoan verkkokauppamme Foodie.fi palvelee myös kotikaranteenissa olevia ja kotona sairastavia. Muistathan, että terveysviranomaisen määräämässä kotikaranteenissa kaupassa ei voi itse käydä. Mikäli et asu verkkokaupan toimitusalueella, suosittelemme turvautumista naapuriapuun

 

Riskiryhmien asiointi kaupassa

Ensisijaisesti suosittelemme riskiryhmäläisille ruoan verkkokauppaa, jossa tilaus jätetään oven ulkopuolelle. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta. Jos kauppareissulle kuitenkin on pakko lähteä itse, aamun ensimmäiset aukiolotunnit ovat arviomme mukaan kokonaisuutena turvallisimmat, sillä silloin kaupassa on keskimäärin rauhallista, ilmassa vähiten taudinaiheuttajia ja hyllyssä tuotteet uusia.

 

Riittääkö tavara varmasti kaupoissa?

Myymälöihimme tulee joka päivä lisää tavaraa, eikä syytä huoleen ole. Yksittäiset tuotealueet voivat olla kasvaneen kysynnän takia hetkellisesti loppu, mutta logistiikka toimii eikä tavaravirta ole katkeamassa.

 

Verkkokauppamme Kotkassa, Kouvolassa ja Haminassa palvelee myös kotikaranteenissa olevia

Ruoan verkkokauppamme Prisma Kouvolassa, Prisma Kotkassa ja S-market Haminassa palvelee asiakkaita sekä nouto- että kotiinkuljetuspalvelulla. Mikäli henkilö on karanteenissa, tulee se kertoa tilatessa, jolloin tilaus voidaan jättää oven ulkopuolelle.

 

Tehostettu pintojen puhdistus ja muu toimintamme viruksen leviämisen ehkäisemiseksi

Myymälöissä olevia erilaisia kosketuspintoja kuten ostoskärryjä, hedelmävaakoja, pikakassoja ja maksupäätteitä puhdistetaan nyt tehostetusti. Myymälöihin on tehty myös muutoksia. Esimerkiksi kassakapuloiden käytöstä S-ruokakaupoissa on luovuttu ja kassoille on asennettu pleksejä suojaamaan henkilökuntaa.

Töihin meille ei saa tulla vähänkään kipeänä.

Kuittipäätteet on kassoilla käännetty niin, että asiakas ottaa kuittitulosteen itse. Kuitit voi saada myös sähköisesti. Sähköisen kassakuitin voi aktivoida S-mobiilissa ja päivittämällä S-Etukorttinsa myymälän S-Etukorttipäätteellä. Nyt suositellaan myös kortilla maksamista. Maksukortin lähimaksulla voi maksaa korkeintaan 50 euron ostokset. Kaikissa S-ryhmän ruokakaupoissa voi maksaa myös esimerkiksi MobilePay-sovelluksella omaa älypuhelinta käyttämällä.

Myymälöihin on asennettu lattiatarroja muistuttamaan turvavälistä jonotustilanteessa sekä pakkauspäähän on asennettu kylttejä, jotka muistuttavat turvavälistä myös ostoksia pakattaessa.

Omat kädet kannattaa kuitenkin pestä huolellisesti aina ennen kaupassakäyntiä ja sen jälkeen. Useimmista myymälöistä löytyy käsienpesupiste, yleensä pullonpalautusautomaattien läheisyydestä. Myymälöissä on myös käsidesiä tarjolla.

 

Onko pakkaamattomina myytäviä hedelmiä ja vihanneksia turvallista syödä epidemia-aikana?

Hedelmiä ja vihanneksia voi myymälässä arvioida omin silmin ja koskettaa vain niihin tuotteisiin, joita aikoo ostaa. Myös henkilökunta huolehtii tehostetusti hevituotteiden hygieenisestä käsittelystä myymälöissä.

Hedelmät ja vihannekset on kuitenkin hyvä huuhdella ennen käyttöä – ihan kuten normaalistikin.

 

Miten suojaatte työntekijänne THL:n ohjeiden valossa?

Käytämme suojapleksiä ja/tai kasvosuojainta asiakastiloissa työskennellessämme niiden sairaanhoitopiirien alueella, joissa koronavirusepidemia on kiihtymisvaiheessa. Koronavirusepidemian siirtyessä leviämisvaiheeseen käytetään myös suojapleksin takana työskenneltäessä kasvosuojainta. Ensisijaisena kasvosuojaimena käytämme maskia.

 

Velvoittaako S-ryhmä asiakkailta henkilösuojaimien käyttöä? Estättekö maskittomien asiakkaiden pääsyn kauppoihinne? 

Suosittelemme vahvasti maskin käyttöä asiakkaillemme erityisesti niillä alueilla, jotka ovat koronaepidemian kiihtymis- tai leviämisvaiheessa.

On muistettava, että esimerkiksi terveyssyistä kaikki eivät voi maskia  käyttää. Toivomme kuitenkin, että kaikki jotka maskia voivat käyttää, niin tekisivät. Pyrimme osaltamme tukemaan maskien käyttöä varmistamalla, että maskeja on myymälöistämme helposti ja edullisesti saatavilla.

 

Miten toimitte, jos joku työntekijänne sairastuu koronavirukseen?

Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme, että vähänkään kipeänä ei saa nyt tulla töihin. Kaikissa toimipaikoissamme kiinnitetään hygieniakäytäntöihin tehostetusti huomiota, ja esimerkiksi kaikkia kosketuspintoja puhdistetaan tiiviisti. Olemme ottaneet myymälöissämme käyttöön niin henkilökuntaamme kuin asiakkaitammekin suojaavia käytäntöjä kuten esimerkiksi kassojen suojapleksejä ja oikeasta jonotusetäisyydestä kertovia tarroja. Muistutamme turvaväleistä ja muista myymäläpelisäännöistä myös säännöllisillä äänikuulutuksilla sekä infonäytöillä.

S-ryhmä on Suomen suurimpia työantajia, joten on täysin mahdollista, että myös meidän henkilökuntamme jäseniä tai heidän perheenjäseniään sairastuu jossain vaiheessa. Mikäli työntekijämme sairastuu, toimimme terveysviranomaisten ohjeistusten mukaisesti. Tarvittaessa altistuneet henkilöt kartoitetaan ja asetetaan karanteeniin kunnan terveysviranomaisten ohjeiden mukaisesti. Otamme tarvittaessa oma-aloitteisesti altistuneet työntekijät pois työvuoroista odottamaan kunnan tartuntataudeista vastaavan lääkärin määräystä. Meillä on olemassa ohjeistukset toimipaikoille sekä tartuntatapauksien selvittämisestä että toimintamallit esimerkiksi toimipaikkojen tehosiivoamiseen tarvittaessa. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme turvallisuus on meille kaikissa oloissa tärkeintä, ja pidämme aina huolta, että meillä voi työskennellä ja asioida huoletta.

Viestimisestä tartuntatapauksissa vastaa kunnan terveysviranomainen, joka on henkilökohtaisesti yhteydessä tartunnan saaneen ihmisen lähikontakteihin. S-ryhmänä emme voi viestiä tartunnoista julkisuuteen, sillä työntekijöiden terveystiedot ovat aina yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita

 

Avoinna olevat ravintolat

KSO:n ravintolat ja kahvilat ovat avoinna lähes normaalisti, joskin aukioloajoissa voi olla poikkeavuuksia. Ravintoloiden aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta raflaamo.fi

Ravintoloidemme valikoimaa on saatavilla myös Woltista ja Foodorasta!

 

Avoinna olevat S-Pankkipisteet

KSO:n asiakasomistaja ja S-Pankkipisteet ovat avoinna normaalisti, joskin aukioloajoissa voi olla poikkeavuuksia. Aukioloajat voit tarkistaa osoitteesta s-pankki.fi
Voit myös halutessasi ottaa yhteyttä heihin puhelimitse p. 010-7635208 (0,0835 €/puhelu + 0,1209 €/min)

 

Avoinna olevat ABC-liikennemyymälät

KSO:n ABC-liikennemyymälät ovat avoinna normaalisti, joskin aukioloajoissa voi olla poikkeavuuksia.  Toimipaikkojen aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta abcasemat.fi

 

Avoinna olevat Sokos ja Emotion myymälät

KSO:n Sokokset ja Emotionit ovat avoinna normaalisti, joskin aukioloajoissa voi olla poikkeavuuksia. Toimipaikkojen aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta sokos.fi

 

Avoinna olevat parturi-kampaamot

KSO:n Parturi-kampaamot ovat avoinna normaalisti, joskin aukioloajoissa voi olla poikkeavuuksia.
Toimipaikkojen aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta ksohiuspalvelu.fi